Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Pada hari ini saya akan berkongsi satu resepi khas untuk bayi yang berusia 6 bulan dan ke ...

Resepi Puri Labu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Pada hari ini saya akan berkongsi satu resepi khas untuk bayi yang berusia 6 bulan dan ke atas. Sebelum saya teruskan, penting untuk saya maklumkan kepada ibu-ibu sekelian bahawa setiap bayi adalah berbeza seleranya. Jadi sebagai permulaan ibu-ibu boleh mula memberi si bayi puri dalam jumlah yang sedikit (small potion) terlebih dahulu. 

Bahan-bahan yang diperlukan:
  1. Labu (bergantung kepada bilangan hidangan)
  2. Air masak - mengikut kesesuaian (better jika menggunakan air dari penapis air seperti Coway / Cuckoo) atau
  3. Susu ibu / tepung 
Langkah-langkah:

1. Potong labu kepada beberapa bahagian kecil dan buangkan kulitnya.

2. Kukuskan labu sehingga lembut. Kalau ibu-ibu nak rebus pun boleh cuma seperti yang kita sedia maklum, khasiat makanan yang direbus akan hilang.
3. Setelah labu lembut, masukkan ke dalam bekas pengisar. Masukkan sedikit air masak atau susu. Saya menggunakan Panasonic hand blander kerana tak memerlukan air yang banyak untuk proses mengisar.




0 comments: